Inhimillinen IT-projekti - lataa opas

Perusasioiden äärellä

Perusasioiden äärellä

Kirjoittelen tekstiä etätyöpisteelläni kotona. Oven takana raikuu jälleen yksi päiväkoti-ikäisten synnyttämä mellakka. Arki on heittänyt häränpyllyä eikä työni olekaan enää kuplani, johon vetäydyn asiantuntija-roolileikkiin vaan osa ympärillä pyörivää muuta elämää. Onneksi se on joustavaa ja sitä resilienssiäkin on kertynyt sen verran vuosien varrella, että pystyn mukautumaan muiden asettamiin uusiin ehtoihin. Tämän kirjoituksen teema tuntuu siis kahta ajankohtaisemmalta.

Me Pilvilammella nimittäin mietimme pitkään, miten kuvaisimme menestyksekästä it-projektia. Sellaista, joka soljuu eteenpäin sovinnossa asiakkaan kanssa ja päätyy tuotokseen, joka vastaa tarpeeseen tänään ja vielä ensi vuonnakin. Me pohdimme, millä sanoin kuvaisimme omaa tapaamme tehdä. Tuttuja termejähän it-maailmassa riittää: on vanhaa ”kunnon” vesiputousta, leania, agilea, scrumia, kanbania ja vaikka mitä malllinnusta ja struktuuria, joita käytetään asettamaan it-projekti ruotuun ja vakuuttamaan kumppanikin siitä, että meillä tiedetään, mitä tehdään.

Vaikka me vannommekin ketterän tekemisen nimeen, emme usko, että se yksinään riittää kertomaan, miten ja millaista it-projektia meillä tehdään.

MITÄ YHTEISTÄ ON SCRUM MASTERILLA, OHJELMISTOARKKITEHDILLA JA BUSINESS OWNERILLA?

Me olemme toki erityisen ylpeitä omasta teknologiastamme, joka mahdollistaa O365-ympäristön hyödyntämisen järjestelmäinfrastuktuurina eli pelastaa asiakkaamme erilliseltä mobiilikehitykseltä sekä uusien palvelimien ylläpitämiseltä ja turhilta laitteistohankinnoilta. MUTTA: me uskomme, että on myös aika palata perusasioiden äärelle.

Unohdetaan siis hetkeksi teknologia ja kaikki trenditermit ja kaivetaan niiden alta ratkaiseva tekijä, ihminen.  Nyt ei siis puhuta riittävistä resursseista tai resurssien kompetenssitasosta. Niistä puhutaan muutenkin riittämiin. Puhutaan me siitä, miksi ihminen ei tunnu taipuvan it-projektien reunaehtoihin, kun kerran yksi jos toinenkin it-projekti katsotaan jollain mittarilla epäonnistuneeksi. Eihän se nimittäin niin voi olla, että it-projekti onnistui, koska määrittelyt, työskentelytavat, budjetointi ja aikataulutus menivät kuin taikaiskusta nappiin tai it-projekti epäonnistui, koska no, it-projekti. Eivät kai ne tarpeet itsekseen muotoudu määrittelyiksi ja koodit pompi oikeille riveille ohjelmistoksi.

Siksi onnistunut it-projekti meille on nimenomaan inhimillinen. Se on sellainen, joka ei tuota vain käyttäjäystävällistä järjestelmää vaan tekee niin hyväksymällä sen, miten ihminen oletusasetuksillaan toimii (it-projektissakin).

Ihminen liikkuu, muuttaa mieltään ja muovaa (liiketoiminta)ympäristöään toiminnallaan jatkuvasti erilaiseksi. Ihminen on se projektiimin jäsen tai järjestelmän loppukäyttäjä ja useimmiten erilainen kuin kaveri vieressä. It-projektien ja niiden tuotosten pitää taipua tähän.

Kun klikkailet tiesi tänne, pääset jatkamaan näiden ajatusten parissa Inhimillinen it-projekti -oppaamme lataamalla. Vähänpä arvasin, miten syvällä inhimillisyyden ytimessä tuota dokumenttia julkaistessamme olisimmekaan.

 

Pia Aspholm